Wykorzystanie środków z funduszy unijnych w zakresie finansowania inwestycji zakupu narzędzi systemów informacji turystycznej

Wykorzystanie środków z funduszy unijnych w zakresie finansowania inwestycji zakupu narzędzi systemów informacji turystycznej

Wykorzystanie środków z funduszy unijnych w zakresie finansowania inwestycji zakupu narzędzi systemów informacji turystycznej

Wstęp   Od momentu przystąpienia Polski do struktur Unii Europejskiej przed przedsiębiorcami, instytucjami oraz jednostkami samorządu terytorialnego pojawiły się nowe możliwości związane z finansowaniem inwestycji ze źródeł Unijnych. Część z tych możliwości wymienieni beneficjenci mieli sposobność zrealizować jeszcze przed akcesją Polski do Unii, były one jednak wówczas niewspółmiernie mniejsze. Aktualnie realizowane są programy zaplanowane na lata 2004-2006. Programem ukierunkowanym na wspieranie turystyki jest Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego (ZPORR) Priorytet 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów a w szczególności działanie 1.4 “ Rozwój turystyki i kultury”. Na to działanie przewidziano, w latach 2004-2006, 263 846 210 euro z czego 197 884 658 euro stanowi wsparcie finansowe ze środków UE, 65 961 552 euro pochodzić będzie z krajowych środków publicznych a 13 192 311 euro jest przewidywaną wielkością środków prywatnych.   Podstawowe informacje na temat programu   W ramach tego programu, którym zarządza Minister Gospodarki i Pracy, a którego obsługę zapewnia Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego, dla którego instytucją pośredniczącą jest Urząd Wojewódzki, realizowane są projekty dla szeregu beneficjentów. Zalicza się do nich: –         jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjne wykonujące zadania jednostek samorządu terytorialnego; –         związki , porozumienia i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego –         regionalne organizacje turystyczne niedziałające w celu osiągnięcia zysku –         organizacje pozarządowe niedziałające w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszenia, fundacje, kościoły i związki wyznaniowe –         jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, w tym instytucje turystyczne, sportowe i kulturalne dla których organem założycielskim są organy administracji rządowej lub samorządowej –         organy administracji rządowej w województwie Pomoc, jaka jest udzielana, dotyczy inwestycji a instytucją płatniczą jest Minister Finansów, którego obsługę zapewnia Departament Instytucji płatniczej. Każdy z projektów, który uzyskuje wsparcie może posiadać maksymalnie 75% udział środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w wydatkach kwalifikowanych a w szczególności projekty turystyczne, których realizacja przyczyni się do wygenerowania znaczącego dochodu netto, mogą być wsparte na poziomie maksymalnie 50%.   Głównym celem tego działania wzrost znaczenia kultury i turystyki jako czynników stymulujących rozwój społeczno – gospodarczy regionów z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Kolejnym celem jest ułatwienie dostępu do obiektów kultury i turystyki, między innymi poprzez rozbudowę infrastruktury oraz rozwijanie kompleksowego systemu informacji kulturalnej i turystycznej. Do ważnych celów zaliczyć należy również wydłużenie sezonu turystycznego oraz zwiększenie zagranicznej turystyki przyjazdowej do Polski oraz turystyki krajowej poprzez podniesienie konkurencyjności regionalnych produktów turystycznych i kulturowych zarówno na rynkach zagranicznych, jak i na krajowym. Należy podkreślić, że udziale wsparcie z zakresu turystyki i kultury jest wspieraniem społeczno-ekonomicznego rozwoju regionów oraz sposobem na budowanie stałej przewagi konkurencyjnej.[1] Wszystkie te działania budowane są w oparciu o wykorzystanie potencjału regionalnego, zwłaszcza zasobów dziedzictwa kulturowego i zasobów środowiska przyrodniczego. Działania, które są podejmowane, przyczyniają się do wzrostu ekonomicznej aktywności regionów raz ich atrakcyjności dla turystów, inwestorów oraz mieszkańców. Poza omówionym powyżej Programem niezwykle ważną rolę odgrywają Programy przeznaczone dla przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Te przedsiębiorstwa, działające w sektorze turystyki i kultury, mają możliwość uzyskania wsparcia w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006”. Te zaś przedsiębiorstwa, które działają na rynku nie dłużej niż trzy lata i spełniają wymogi kategorii mikroprzedsiębiorcy, korzystać mogą ze wsparcia z Działania 3.4 w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Oba te Programy stanowią jedno z najlepszych źródeł finansowania inwestycji, do których można otrzymać dofinansowanie w wysokości od 5 tys. EUR do 1,25 mln PLN.     Inwestycje zakupu narzędzi systemów informacji turystycznej   Dla Priorytetu 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów a w szczególności działania 1.4 “ Rozwój turystyki i kultury” zostały ustalone szczegółowe zasady dotyczące rodzajów projektów jakie mogą otrzymać dofinansowanie[2]. Są to projekty infrastrukturalne, których wartość wynosi minimum 1 mln EUR oraz ich realizacja ma znaczący wpływ ekonomiczny na rozwój lokalny oraz prowadzi do tworzenia stałych miejsc pracy. Wśród typów projektów jakie mogą podlegać dofinansowaniu znajduje się również „opracowanie i utworzenie systemów i centrów informacji turystycznej, w tym nowoczesnej, interaktywnej sieci informacji internetowej[3]”. Ze względu na to, że projekty o budżetach większych niż 1 mln ero realizowane są zazwyczaj przez Jednostki Samorządu Terytorialnego poniższy przegląd dotyczyć będzie dwóch pozostałych Programów: Sektorowego Programu Operacyjnego „Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006” oraz Działania 3.4 w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Dla przedsiębiorców należących do sektora MSP, istnieje szereg rozwiązań informatycznych pozwalających na wymianę szeroko rozumianych informacji turystycznych. Narzędziami, które mogą być wykorzystane zarówno w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak i mogą służyć jako jeden z elementów szerokiej wymiany informacji turystycznej, są systemy klasy CRM. W obecnych warunkach ekonomiczno – gospodarczych zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym opiera się głównie na efektywnym zorganizowaniu i wykorzystaniu systemu informacyjnego przedsiębiorstwa. Ze względu na silmy wzrost konkurencji i wynikające z tego coraz większe koszty pozyskania nowych klientów, nieodzowne wydaje się zastosowanie narzędzi i technologii informatycznych do wypracowania takiego modelu informacyjnego, który będzie wspomagał podejmowanie ekonomicznie uzasadnionych decyzji w przedsiębiorstwie. Rozwój badań nad nową koncepcją marketingową powodują z jednej strony przeniesienie nacisku z masowych działań promocyjnych i sprzedażowych do kontaktów indywidualnych (tzw. one-to-one marketing). Takie podejście ma na celu zindywidualizowanie kontaktów, lepsze poznanie potrzeb klienta oraz samego klienta, stworzenie silnej, emocjonalnej więzi z klientem a wszystko po to, by do minimum ograniczyć rotację klientów i zwiększyć sprzedaż. Jest to niejako główna istota budowania „relacji z klientami”. Jednym z praktycznych sposobów na indywidualne podejście do klienta jest wykorzystanie systemów klasy CRM (Customer Relationship Management, czyli zarządzanie relacjami z klientem). Według dr. R. Shaw’a, “CRM jest to interaktywny proces uzyskiwania optymalnej równowagi między inwestycjami organizacji a satysfakcją jej klientów w celu maksymalizacji zysku. CRM obejmuje m.in.: –         mierzenie kosztów w zakresie marketingu, sprzedaży i usług (danych wejściowych), oraz zysków z poszczególnych klientów, –         nabywanie i ciągła aktualizacja wiedzy o potrzebach klientów, ich motywacji i zachowaniu, –         wykorzystanie wiedzy o kliencie do ciągłego polepszania wyników organizacji w procesie uczenia się na podstawie sukcesów i porażek, –         integracja działań marketingu, sprzedaży i usług dla osiągnięcia wspólnych celów, –         implementacja odpowiednich systemów, które wspierają nabywanie i współdzielenie wiedzy o kliencie oraz mierzą efektywność CRM”[4] Z powyższej definicji wynika, że CRM to nie tylko produkt (system informatyczny), lecz przede wszystkim filozofia biznesowa obejmująca swym zasięgiem całą organizację (strategia biznesowa służąca maksymalizacji wartości rynkowej firmy poprzez skupienie się na więzi z klientem, czyli zdobywaniu, rozwijaniu i utrzymywaniu odpowiednich relacji). Do podstawowych korzyści prawidłowego wykorzystania systemów CRM zalicza się: na poziomie strategicznym: –         budowanie lojalności klientów, –         stworzenie centralnego systemu informacji marketingowej, –         wprowadzeniu spójnego systemu obsługi klienta dla całego przedsiębiorstwa, na poziomie operacyjnym m.in.: –         redukcja czasu sprzedawców przeznaczonego na czynności administracyjne, –         zwiększenie efektywności wykonywanych działań posprzedażowych, –         obniżenie kosztów rekrutacji i szkolenia pracowników, –         zmniejszenie liczby reklamacji, –         zwiększenie efektywności działań promocyjnych, –         zmniejszenie kosztów promocji, –         identyfikacja klientów, z którymi rozmowy utknęły w martwym punkcie, –         efektywna ocenę handlowców. Wszystkie te cechy wskazują na niezwykłą funkcjonalność systemów klasy CRM w działalności firm sektora MSP, w branży turystycznej. Ze względu na znaczne koszty zakupu takiego systemu, wynoszące od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, możliwości wykorzystania funduszy unijnych, otwierają przed przedsiębiorcami niepowtarzalną szansę wyprzedzenia konkurencji w zdobyciu klienta. Często też, ze względu na szeroki zakres możliwości wykorzystania systemu klasy CRM, mogą przyczynić się bądź to do utrzymania posiadanej grupy klientów, bądź przejęcia pojedynczych lub nawet całej grupy klientów, od konkurencji.    Podsumowanie   Szansa jaka pojawiła się wraz z uruchomieniem środków z budżetu Unii Europejskiej, nie powinna zostać zaprzepaszczona. Możliwości stojące przed przedsiębiorcami, instytucjami oraz jednostkami samorządu terytorialnego pozwalają na dynamiczny rozwój gospodarki turystycznej. Należy jednak bardzo uważnie śledzić wytyczne do działań aby ustrzec się błędów, które spowodować mogą odmowę dofinansowania a co z tym często związane załamanie się całego projektu. Szkolenie wykwalifikowanych kadr zajmujących się przygotowywaniem i przede wszystkim monitorowaniem projektów, powinno przyczynić się do właściwego rozliczania projektów i ich realizacji. Doświadczenia zdobyte podczas realizacji programów przedakcesyjnych powinny przynieść szereg korzyści i przyczynić się do sprawniejszego opracowania i realizacji programów działających obecnie. Szansa na tak znaczące wsparcie sektora turystycznego może się już bowiem nie powtórzyć.   Literatura: 1.      Bosiecki S., „Gospodarka turystyczna w XXI wieku. Stan obecny i perspektywy rozwoju”, AWF w Poznaniu, Poznań 2002; 2.      Godlewski A., Szoszkiewicz A., Miliony dla Polski, czyli jak zdobyć unijne dotacje, Wydawnictwo Rectus 2004 3.      Gospodarek J., „Prawo turystyczne w zarysie”, Oficyna Wydawnicza „Brenta”, Bydgoszcz – Warszawa, 2003; 4.      Lock D., Podstawy zarządzania projektami, Polskie wydawnictwo Ekonomiczne PWE, Warszawa 2003 5.      Nalazek M., Nowoczesne technologie w turystyce i hotelarstwie, „Rynek turystyczny”, 2001, nr 13-14; 6.      Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z dnia 14.09.2004 r.; 7.      http://www.gazeta-it.pl 8.      http://www.ikchz.pl; 9.      http://www.zporr.gov.pl.


[1] Gospodarek J., „Prawo turystyczne w zarysie”, Oficyna Wydawnicza „Brenta”, Bydgoszcz – Warszawa 2003, s. 55-58 [2] Godlewski A., Szoszkiewicz A., Miliony dla Polski, czyli jak zdobyć unijne dotacje, Wydawnictwo Rectus 2004, s. 20-25 [3] Nalazek M., Nowoczesne technologie w turystyce i hotelarstwie, „Rynek turystyczny” 2001, nr 13-14, s. 33 [4] Węceł K., Istota, cele i główne elementy CRM, “Gazeta IT” 2000, nr 3, s. 8

Comments are closed.